Toimittajat tarvitsevat lisätietoa kestävästä kehityksestä – Vikes ja Maailma.net alkavat kouluttaa kansanopistojen journalismin opiskelijoita

30 huhti, 2019

Vikes järjestää ensi lukuvuonna yhteistyössä Maailma.netin kanssa kansanopistojen toimittajaopiskelijoille kestävän kehityksen työpajoja. ”Suomea koskevista asioista ei voi kirjoittaa, jos ei ymmärrä globaaleja ilmiöitä eikä sitä, kuinka ne kytkeytyvät toisiinsa”, muistuttaa hankkeen koordinaattori Sanna Jäppinen.

Vikes ryhtyy kouluttamaan kansanopistojen toimittajaopiskelijoita kestävän kehityksen kysymyksistä yhteistyössä Maailma.netin kanssa.

Tulevaisuuden toimittajat -hankkeessa järjestetään Laajasalon opiston sekä Voionmaan koulutuskeskuksen journalismin opiskelijoille viisi työpajaa lukuvuonna 2019–2020. Tarkoituksena on lisätä opiskelijoiden tietämystä kestävän kehityksen kysymyksistä ja tarjota välineitä, joiden avulla tehdä näistä aiheista hyvää journalismia.

Opiskelijat tekevät osana työpajoja Maailma.netiin kestävää kehitystä käsitteleviä innovatiivisia juttukokonaisuuksia.

Hankkeen tavoitteena on, että journalismin avulla kestävää kehitystä käsittelevä tieto tavoittaisi nykyistä paremmin myös tavalliset kansalaiset. Ulkoministeriön vuonna 2018 tekemän kyselyn mukaan suomalaiset eivät vielä tunne kovin hyvin esimerkiksi YK:n kestävän kehityksen tavoitteita.

”Kestävän kehityksen tavoitteet ovat kaikkien tavoitteita, mutta vain puolet suomalaisista tietää niistä. Toimittajilla on tärkeä rooli niistä kertomisessa. Myöskään Suomea koskevista asioista ei voi kirjoittaa, jos ei ymmärrä globaaleja ilmiöitä eikä sitä, kuinka ne kytkeytyvät toisiinsa”, muistuttaa hankkeen koordinaattori Sanna Jäppinen Vikesistä.

”Esimerkiksi pakolaisuudesta tai eriarvoisuuden kasvusta on vaikea kertoa, jos ei ymmärrä ilmastonmuutoksen jo aiheuttamia seurauksia

Toimittaja tarvitsee asiantuntemusta

Työpajojen teemoiksi on valittu ilmastonmuutos, eriarvoisuuden kasvu, globaali muuttoliike, sananvapaus ja demokratia sekä oikeudenmukainen kuluttaminen ja yritysvastuu.

”Teknisten taitojen lisäksi toimittajat tarvitsevat myös asiasisältöjen osaamista. Nämä aiheet risteävät monen uutisaiheen ja ilmiön kanssa, ja niiden hallitseminen on sen vuoksi todella tärkeää. Ne kiinnostavat journalismin opiskelijoita, ja he ovat niistä myös huolissaan”, sanoo Voionmaan opiston journalismikoulutuksen vastaava opettaja Johanna Junttila.

Laajasalon opiston medialinjojen opiskelijat ovat useiden vuosien ajan olleet mukana Asunnottomien yö -hankkeen tiedottamisessa, kertoo Laajasalon opiston media-, viestintä- ja journalismilinjan vastaava tuottaja Antti Kauranne. Opiskelijat ovat työstäneet laajoja ja monialaisia juttukokonaisuuksia asunnottomuuden syistä ja sen vaikutuksista tavallisen ihmisen arkeen.

”Kestävän kehityksen perusteellinen tutkiminen ja siitä tiedottaminen on myös sellaista journalismia, jota haluamme alan opiskelijoille opettaa”, Kauranne sanoo.

Työpajat toteutetaan yhteistyössä opistojen, vierailevien asiantuntijoiden sekä toimittajamentorien kanssa. Niiden pohjalta kootaan verkko-oppimismateriaali, joka julkaistaan Maailma.netissä syksyllä 2020.

Hanke rahoitetaan ulkoministeriön viestintä- ja globaalikasvatustuella.

Mitä mieltä olit tästä sisällöstä?

Lisää samasta aiheesta

Itä-AfrikkaJournalismi Keski-AmerikassaKestävä kehitys ja journalismiUutiset
Vikesin matka-avustuksen pilotointi onnistui tavoitteessaan, ja sen avulla tuotettiin neljä globaalia tietoisuutta edistävää juttua suomalaisiin merkkimedioihin

Vikesin matka-avustuksen pilotointi onnistui tavoitteessaan, ja sen avulla tuotettiin neljä globaalia tietoisuutta edistävää juttua suomalaisiin merkkimedioihin

Vikesin ensimmäinen toimittajille suunnattu matka-avustus jaettiin vuosi sitten, ja ensimmäiset avustuksen tuella tehdyt jutut on nyt julkaistu Maailman kuvalehdessä, Suomen Kuvalehdessä sekä Apu-lehdessä. Neljäs juttu ilmestyy vielä kevään kuluessa Demokraatti-lehdessä.
Matka-avustuksen saivat kuvajournalisti Anna Kuokkanen ja toimittaja-kirjailija Kristiina Markkanen sekä toimittaja-kirjailija Pasi Kivioja.