Naisten osuus mediassa on kasvanut etenkin Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Naistoimittajia on joissain maissa jo enemmistö, osassa vasta viidennes.
Kuva: Global Media Monitoring ProjectMaailman lehdistöä analysoiva Global Media Monitoring Project julkaisi kesällä raportin, joka keskittyy sukupuolten väliseen tasa-arvoon mediassa.
Sen mukaan naisten osuus mediassa lähteinä ja asiantuntijoina on kasvanut, mutta on edelleen varsin alhainen: 25 prosenttia.
Suurin naisten osuus on Pohjois-Amerikassa ja ainoa median osa-alue, jossa lähteet ovat tasa-arvoisesti miehiä ja naisia, ovat pohjoisamerikkalaiset digitaaliset kanavat, jotka käsittelevät yhteiskunnallisia asioita tai lakia.
Naisten osuuden kasvu Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa on kuitenkin ollut selvää, ja raportissa kiitellään sitä, että siihen on kiinnitetty aktiivisesti huomiota.
Naistoimittajia on hyvin, asiantuntijoita ei
Naisten osuus asiantuntijaroolissa näyttää laahavan, vaikka naisia olisi toimituskunnassa hyvin. Suomessa naiset esiintyvät asiantuntijoina tai lähteinä 33 prosentissa jutuissa, vaikka naisia toimittajista on 52 prosenttia.
Vikesin kehitysyhteistyön maista mukana tarkastelussa on suurin osa. El Salvadorissa naisten osuus asiantuntijoina tai muina päälähteinä on 25 %, Nepalissa 23 %, Nicaraguassa 31 %, Myanmarissa 15 %, Tansaniassa 30 % ja Ugandassa 24 %.
Naistoimittajia Vikesin toimittajamaissa on vaihtelevasti: El Salvadorissa 56 %, Nepalissa 22 %, Nicaraguassa 56 %, Myanmarissa 24 %, Tansaniassa 44 % ja Ugandassa 31 %.
Tyypillisesti naiset esiintyvät uutisissa antamassa ilmiöistä omakohtaista kokemusta tai esimerkkeinä ”kansan äänestä”, raportissa todetaan.
Vaikka #metoo on muuttanut keskustelua seksuaalirikoksista, se ei näy rikosten uutisoinnissa. Vain 35 prosentissa sanomalehdissä julkaistuissa seksuaaliväkivaltaa käsittelevissä jutuissa lähteinä tai asiantuntijoina on naisia, eikä jutuissa useinkaan käsitellä tasa-arvokysymyksiä.
Myös korkea ikä haittaa näkymistä
Tämän vuoden raportti on ensimmäinen, jossa tarkasteltiin, miten ikäihmiset näkyvät mediassa. Yli 80-vuotiaat eivät juuri näy.
Vain kolme prosenttia sanomalehtien lähteistä oli yli 80-vuotiaita, ja televisiossa osuus jäi alle prosentin. Printtiuutisissa yli viisikymppiset miehet ovat edustetuin ryhmä. Naisilla suurin ikäryhmä on 35–49-vuotiaat.
Vuosien myötä yli 50-vuotiaiden naisten näkyvyys mediassa on vähentynyt.
Suomen osalta tutkimusta avataan tarkemmin Helsingin yliopiston uutisessa.