Vikesin, Pakolaisavun ja Supercellin Uniting empathy and gaming oli Junction 2021 -hackathonin suosituin haaste, jota ratkoi yhteensä 79 osallistujaa. Kisaan jätetyt 22 ratkaisuehdotusta osoittivat, että empatiassa on voimaa.
Kuva: Casimir Kuusela/Junction 2021Uniting empathy and gaming -haasteen tavoitteena oli löytää teknisiä ratkaisuja pelaajien välisen empatian lisäämiseksi ja häirinnän kitkemiseksi, sillä valtaosa tietokone- ja konsolipelejä pelaavista nuorista on todistanut pelimaailmassa vihapuhetta ja häirintää tai joutunut niiden kohteeksi.
Ehdotettujen ratkaisujen joukossa oli kekseliäitä ideoita, ja monissa oli hienosti huomioitu eri näkökulmat, kuten pelaajien suojeleminen ja omista virheistä oppiminen, ei ainoastaan ongelmallisen puheen filtteröinti tai siitä rankaiseminen.
Ehdotettujen ratkaisujen yleisin heikkous oli se, että niillä puututtiin yleisesti huonoon käytökseen, eikä ollut lähdetty ratkomaan varsinaisesti peliyhteisöissä esiintyvää vihapuhetta, syrjintää tai rasismia.
Raati totesikin, että olisi ollut hienoa nähdä myös selkeästi vihapuheeseen tai rasismiin puuttuvia ratkaisuehdotuksia, joka olisi myös lisännyt pelaajien ymmärrystä näistä ilmiöistä, mutta toisaalta näki voittajakolmikossa valtavan potentiaalin jatkokehittelyyn.
Yhteensä 22 ratkaisun joukosta haasteen voittajaksi valittiin Empathy Guard, jonka ratkaisu moderoi pelichattien vihaisia viestejä ja antaa pelaajille mahdollisuuden oppia muokkaamaan omaa kommunikointiaan empaattisemmaksi. Ratkaisuehdotus myös palkitsee hyvästä käytöksestä.
Toisen palkinnon saajaksi valittiin Nice-ify, joka äänestettiin lopulta koko tapahtuman voittajaksi lähes 200 projektin joukosta. Nice-ify esitteli ratkaisun vihapuheen kitkemiseksi äänikeskustelujen moderoinnilla.
Kolmanneksi valittiin FeelGoodChat, jonka kehittämä pisteytysjärjestelmä antaa peliyhteisölle mahdollisuuden seurata jäsenten käytöstä.
Uniting empathy and gaming -haaste oli osa Vikesin Olen eurooppalainen -hanketta, jota rahoittaa Euroopan komissio.