Toimittajakoulutus: 15 vinkkiä jutun myymiseen

24 touko, 2017

Kuinka myydä artikkeli kehityskysymyksistä toimitukselle? Kehityskysymykset ovat usein monimutkaisia ja valtavia, ja reissut maailmalle kalliita. Vikesin ja Kansanvalistusseuran koulutuksessa ammattitoimittajat jakoivat vinkkejä siitä, miten freelancer saa jutun paremmin läpi.

Hanne-Mari Tarvonen, Laura Kangasluoma, Katri Merikallio ja Petri Korhonen.

Paneelissa istuivat Trendin toimituspäällikkö Laura Kangasluoma, Suomen kuvalehden toimittaja Katri Merikallio ja Otavamedian ulkoilulehtien päätoimittaja Petri Korhonen. Keskustelua moderoi freetoimittaja Hanne-Mari Tarvonen. Vikes koosti keskustelusta 15 vinkkiä aloitteleville freelancereille.

Vaikka keskustelussa pureuduttiin kehityskysymyksiin, on listassa paljon sellaista, joka pätee kaikkeen journalismiin

  1. Fokusoi idea. Miksi tämä juttu on tärkeä tehdä, mitä haluat kertoa?
  2. Ota yhteyttä toimitukseen ennen reissua ja kirjoittamista. Lehdillä on juttupaikkansa, ja valmiiksi kirjoitettu ja kuvattu juttu harvoin istuu niihin.
  3. Tutki mediaa, jota lähestyt: millainen on sen kohdeyleisö, millaista kieltä se käyttää, mikä fiilis jutuista välittyy? Paketoi juttutarjous juuri sille lehdelle.
  4. Jos tarjoat samaa ideaa usealle medialle, ole valmis paketoimaan se jokaiselle erikseen.
  5. Esittele itsesi ja lähetä tai linkitä työnäytteitä. Porsasta pussissa ei osta kukaan.
  6. Usein henkilöitä ja tarinoita on helpompi myydä kuin suuria, valtiotason teemoja. Mieti millaisen ihmisen ja tarinan kautta voisit valottaa jotain tärkeää teemaa. Miten ilmastonmuutos tai talouskasvu näkyy juuri tämän ihmisen elämässä? Mitä päähenkilö tuntee, näkee ja miettii? Auta meitä muita ymmärtämään vaikeita ilmiöitä jonkun tarinan kautta. Kun fokus on selvä, voit laajentaa ja taustoittaa ilmiötä, yllättäviä faktoja unohtamatta. Parhaassa tapauksessa saat läpi juttusarjan. Linkin Suomeen ei tarvitse olla alleviivattu, mutta jotain samastuttavaa toimituksissa kaivataan.
  7. Ole valmis siihen, että juttuideasi ei kelpaa sellaisenaan, vaan media haluaa muokata siitä omanlaisensa.
  8. Jos teet työtä tai lähdet reissuun valokuvaajan kanssa, on riski, että kuvaajan tyyli ei istukaan lehteen. Varmista etukäteen, että olette molemmat lehden kanssa samoilla linjoilla. Helpommin saatat saada jutun läpi ilman kuvia.
  9. Jos tiedät mitä teet, voit ottaa kuvia itsekin. Usein pieniä kuvia voi saada kaupaksi, mutta pääkuvat saatetaan silti ostaa muualta.
  10. Vain vakiavustajat saavat etukäteen lupauksen siitä, että juttu julkaistaan. Ensimmäiset juttusi joudut lähettämään ja odottamaan tuomiota.
  11. Muista, että kaikkien juttuja editoidaan, usein rankastikin. Saatat joutua jumppaamaan juttua moneen kertaan. Hyvän editorin käsissä opit kaikista parhaiten.
  12. Älä myy samaa tai hyvin samanlaista juttua kilpailevaan mediaan, edes naapurimaihin.
  13. Isot mediat eivät yleensä osta ensikertalaisilta mitään. Tähtää korkealle, mutta aloita paikallislehdistä ja muista pienemmistä medioista.
  14. Harvoin pääset kehitysteemaisesta jutusta rahallisesti voitolle, ainakaan jos matkustat maailmalle tekemään sitä. Mutta joitain juttuja tehdään intohimosta, ja kokemus tuo sinulle paitsi yleistietoa, myös kokemusta ja kontakteja jatkoa varten.
  15. Älä kuitenkaan myy liian halvalla. Useimmilla medioilla on palkkiotaulukot, ainakaan niiden alle ei kannata tehdä. Se vaikuttaa muiden palkkoihin ja omiisi myös jatkossa.

Toimittajapaneeli oli osa Vikesin ja Kansanvalistusseuran From Stereotypes to Covering Global Interdependencies -koulutusta, johon osallistui 25 toimittajaopiskelijaa ja uran alussa olevaa toimittajaa Suomesta, Baltian maista ja Lähi-idästä.

Vastaava kehityskysymyksiin keskittyvä kurssi vähän kokeneemmille toimittajille järjestetään syyskuun lopussa.

Teksti ja kuva: Esa Salminen

Mitä mieltä olit tästä sisällöstä?

Lisää samasta aiheesta